: اضطراب، مهم ترین عامل مشکل خواب

: اضطراب، مهم ترین عامل مشکل خواب

اضطراب، مهم ترین عامل مشکل خواب

بیماریها, دانستنیهای پزشکی, طب سنتی و مکمل

ارسال دیدگاه
۴,۸۴۶ بازدید

اضطراب، مهم ترین عامل مشکل خواب

سلامت نیوز : به گفته یه روانپزشک، مهم ترین و عادی ترین مریضی روانپزشکی همراه با بی خوابی، اضطرابه.

دکتر محمد آیتی در گفت وگو با (ایسنا)، در این رابطه اضافه کرد: وقتی که فرد دچار اضطرابه با وجود اون که قصد خوابیدن داره اما به دلیل نشخوار ذهنی و وجود افکار مزاحم، همیشه به مرور وقایع پرداخته و ذهن خود رو به عامل اضطراب آفرین معطوف می کنه.

: اگه مشکل خواب با نشونه هایی مثل خشونت، توهم و بدبینی همراه باشه و یا فرد شدیدا دپرس و نا امید باشه، حتما باید به دکتر مراجعه کنه.دکتر آیتی با بیان اینکه مشکلات خواب به دو دسته کمی و کیفی تقسیم می شن، اضافه کرد: مشکلات کمی شامل کم خوابی، پرخوابی و قطع شدن خوابه و مشکلات کیفی که ضمن خواب پیش میاد مواردی مثل احساس بختک واسه فرده.

: این مشکلات از نظر طبقه بندی به دو دسته مشکلات اولیه و ثانویه تقسیم می شن. مشکلات اولیه وقتیه که فرد هیچ مریضی روانی نداره و فقط از نظر خواب مشکل داره و مشکلات ثانویه که شایع ترن، اختلالاتی هستن که به دلایل خیلی از جمله مریضیای جسمی همراه با درد، مریضیای طولانی و یا بر اثر به کار گیری داروها و روان گردانا اتفاق میفته.ایشون با بیان اینکه بیشتر مریضیای روان پزشکی با مشکل خواب همراه هستن، اضافه کرد: این مشکل می تونه علامت افسردگی، مریضی دو قطبی یا اسکیزوفرنی باشه.

این روانپزشک تاکید کرد: اگه کسی به مشکل خواب گرفتار هستش باید حتما به دکتر مراجعه کنه تا در مرحله اول تشخیص و بعد درمان شه. اما بدیش اینه مردم به دلیل ناآگاهی به صورت خودسرانه از داروهای خواب آور استفاده می کنن و حتی اونو به بقیه هم تجویز می کنه.به گفته ایشون، اگه کسی دچار افسردگی همراه با مشکل خواب باشه می تونه همزمان با درمان افسردگی، خواب خود رو اصلاح کنه و دیگه از جهت مشکلات داروها و وابستگی و اعتیاد به اونا نگرانی نداشته باشه.

دکتر آیتی با بیان اینکه وقتی فرد خواب سالمی داره که خیلی راحت به خواب بره و خواب همیشگی، عمیق و آرومی داشته باشه، اضافه کرد: فرد نباید درزمان شب بدون دلیل بیدار شه و صبح در هر وقتی که برنامه ریزی کنه خیلی راحت بیدار شه و مهم تر از همه اینکه پس از بیداری از خواب، شب گذشته خود راضی باشه.ایشون با اشاره به اینکه هیچ استانداردی موجود نیس که براساس اون بگیم کسی پرخوابه یا کم خواب، چون اندازه خواب هر انسانی منحصر به خودشه اما اون چیزی که در بیشتر افراد مشاهده می شه، ۶ تا ۱۰ ساعت خواب در شبه که براساس شخصیت افراد و فیزیولوژی بدنشون نسبت به افراد جور واجور متغیره که ممکنه در بعضی از افراد خواب کامل ۱۱ ساعت باشه.

این روانپزشک با تاکید بر اینکه وقتی می گن فرد کم خوابه که نسبت به اندازه نرمال خودش، دچار کاهش خواب شه، اضافه کرد: کم خوابی هم شکلای متفاوتی داره، مثلا بعضی از افراد واسه شروع خواب مشکل دارن و بعضیا بدون اینکه شخصی مثل نیاز به دستشویی و آب خوردن وجود داشته باشه در نزدیک شب از خواب بیدار می شن و نمی تونن دوباره بخوابن.

دکتر آیتی تاکید کرد: اون چیزی که حالا در بخش بالینی بیشتر مشاهده می شه، مشکل در سیکل خوابه که به دلیل شرایط زندگی و تغییرات فرهنگی به وجود اومده. به طور مثال خیلی از مردم به دلیل دیر اومدن به خونه یا تماشای فیلم و به کار گیری اینترنت، شبا دیر می خوابن که طبیعتا به دنبال اون صبح نمی تونن از خواب بیدار شن و حتی اگه مجبور باشن از خواب بیدار شن، نمی تونن صبح خوبی رو شروع کنن.

ایشون با بیان اینکه بهداشت خواب باید جدی گرفته شه، اضافه کرد: کسائی که دچار مشکلات خواب هستن نباید با شکم پر یا خیلی خالی به بستر برن هم اینکه در زمان مناسب به تختخواب برن چون وقتی که زمان خواب آلودگی بگذره، فرد دچار بی خوابی می شه.ایشون در آخر تاکید کرد: مردم باید قبل از اون که به مشکل خواب به عنوان مریضی نگاه کنن به عنوان علامتی از مریضی نگاه کنن و خودسرانه از داروهای خواب آور استفاده نکنن، چون این داروها اعتیادآور هستن و حتی وقتی که روان پزشکان داروهایی مثل دیازپام رو تجویز می کنن، اونا رو فقط به مدت کوتاهی به مریض میدن.

بیشتر: .::سلامت نیوز :سرویس خبری: روان:اضطراب، مهم ترین عامل مشکل خواب::.

: اگه مشکل خواب با نشونه هایی مثل خشونت، توهم و بدبینی همراه باشه و یا فرد شدیدا دپرس و نا امید باشه، حتما باید به دکتر مراجعه کنه.دکتر آیتی با بیان اینکه مشکلات خواب به دو دسته کمی و کیفی تقسیم می شن، اضافه کرد: مشکلات کمی شامل کم خوابی، پرخوابی و قطع شدن خوابه و مشکلات کیفی که ضمن خواب پیش میاد مواردی مثل احساس بختک واسه فرده.

: این مشکلات از نظر طبقه بندی به دو دسته مشکلات اولیه و ثانویه تقسیم می شن. مشکلات اولیه وقتیه که فرد هیچ مریضی روانی نداره و فقط از نظر خواب مشکل داره و مشکلات ثانویه که شایع ترن، اختلالاتی هستن که به دلایل خیلی از جمله مریضیای جسمی همراه با درد، مریضیای طولانی و یا بر اثر به کار گیری داروها و روان گردانا اتفاق میفته.ایشون با بیان اینکه بیشتر مریضیای روان پزشکی با مشکل خواب همراه هستن، اضافه کرد: این مشکل می تونه علامت افسردگی، مریضی دو قطبی یا اسکیزوفرنی باشه.

این روانپزشک تاکید کرد: اگه کسی به مشکل خواب گرفتار هستش باید حتما به دکتر مراجعه کنه تا در مرحله اول تشخیص و بعد درمان شه. اما بدیش اینه مردم به دلیل ناآگاهی به صورت خودسرانه از داروهای خواب آور استفاده می کنن و حتی اونو به بقیه هم تجویز می کنه.به گفته ایشون، اگه کسی دچار افسردگی همراه با مشکل خواب باشه می تونه همزمان با درمان افسردگی، خواب خود رو اصلاح کنه و دیگه از جهت مشکلات داروها و وابستگی و اعتیاد به اونا نگرانی نداشته باشه.

دکتر آیتی با بیان اینکه وقتی فرد خواب سالمی داره که خیلی راحت به خواب بره و خواب همیشگی، عمیق و آرومی داشته باشه، اضافه کرد: فرد نباید درزمان شب بدون دلیل بیدار شه و صبح در هر وقتی که برنامه ریزی کنه خیلی راحت بیدار شه و مهم تر از همه اینکه پس از بیداری از خواب، شب گذشته خود راضی باشه.ایشون با اشاره به اینکه هیچ استانداردی موجود نیس که براساس اون بگیم کسی پرخوابه یا کم خواب، چون اندازه خواب هر انسانی منحصر به خودشه اما اون چیزی که در بیشتر افراد مشاهده می شه، ۶ تا ۱۰ ساعت خواب در شبه که براساس شخصیت افراد و فیزیولوژی بدنشون نسبت به افراد جور واجور متغیره که ممکنه در بعضی از افراد خواب کامل ۱۱ ساعت باشه.

این روانپزشک با تاکید بر اینکه وقتی می گن فرد کم خوابه که نسبت به اندازه نرمال خودش، دچار کاهش خواب شه، اضافه کرد: کم خوابی هم شکلای متفاوتی داره، مثلا بعضی از افراد واسه شروع خواب مشکل دارن و بعضیا بدون اینکه شخصی مثل نیاز به دستشویی و آب خوردن وجود داشته باشه در نزدیک شب از خواب بیدار می شن و نمی تونن دوباره بخوابن.

دکتر آیتی تاکید کرد: اون چیزی که حالا در بخش بالینی بیشتر مشاهده می شه، مشکل در سیکل خوابه که به دلیل شرایط زندگی و تغییرات فرهنگی به وجود اومده. به طور مثال خیلی از مردم به دلیل دیر اومدن به خونه یا تماشای فیلم و به کار گیری اینترنت، شبا دیر می خوابن که طبیعتا به دنبال اون صبح نمی تونن از خواب بیدار شن و حتی اگه مجبور باشن از خواب بیدار شن، نمی تونن صبح خوبی رو شروع کنن.

ایشون با بیان اینکه بهداشت خواب باید جدی گرفته شه، اضافه کرد: کسائی که دچار مشکلات خواب هستن نباید با شکم پر یا خیلی خالی به بستر برن هم اینکه در زمان مناسب به تختخواب برن چون وقتی که زمان خواب آلودگی بگذره، فرد دچار بی خوابی می شه.ایشون در آخر تاکید کرد: مردم باید قبل از اون که به مشکل خواب به عنوان مریضی نگاه کنن به عنوان علامتی از مریضی نگاه کنن و خودسرانه از داروهای خواب آور استفاده نکنن، چون این داروها اعتیادآور هستن و حتی وقتی که روان پزشکان داروهایی مثل دیازپام رو تجویز می کنن، اونا رو فقط به مدت کوتاهی به مریض میدن.

به نقل از ایسنا

.

منبع :

Categories:سلامتی
Published on :Posted on

Post your comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *