: اضطراب امتحان دارین؟ با ما همراه شید!

: بعضی از افراد در طول سال بدرستی درسای خود رو مطالعه کردن و نگران نیستن اما اونایی که درس خوندن رو به شب امتحان واگذار کردن بازم نگران و مضطرب به نظر می رسن. در عین حال کسائی هم وجود دارن که با اینکه درس نخونده ان نگرانی خاصی ندارن.

بعضی از افراد در طول سال بدرستی درسای خود رو مطالعه کردن و نگران نیستن اما اونایی که درس خوندن رو به شب امتحان واگذار کردن بازم نگران و مضطرب به نظر می رسن. در عین حال کسائی هم وجود دارن که با اینکه درس نخونده ان نگرانی خاصی ندارن.

 به هر صورت وجود اضطراب و استرس شدید موقع امتحانات می تونه افراد رو دچار مشکلات جدی کنه پس رعایت نکاتی که باعث کاهش این استرسا می شه بسیار لازمه. دکتر مجتبی امین زاده متخصص روانپزشکی، با اشاره به اینکه اضطراب شایع ترین مشکل در بیماریای روانپزشکیه، میگه: این مریضی می تونه ۴۰ درصد آدما مخصوصا زنان رو درگیر خود کنه.

ایشون با تأکید بر اینکه یکی از مهم ترین اضطرابایی که می تونه موجب آسیب به افراد شه اضطرابای زمان امتحاناته، میگفت: بیشتر کودکان در دوران تحصیل شون استرس و اضطراب زیادی رو تجربه می کنن که این مسأله می تونه بسیار مضر باشه.

دکتر امین زاده، خاطرنشان می کنه: “اضطراب می تونه به صورت علائم جسمی، روانی، عاطفی و علائم شناختی در افراد ظاهر شه. تپش قلب، لرزش دست، تغییرات تنفسی، تکرر ادرار، عرق کردن دست ها و سردی انداما از علائم جسمی شایع موقع بروز استرس در افراد هستن“. این روانپزشک با تأکید بر اینکه احساس ناامیدی، دوری از مدرسه رفتن یا درس خوندن، خجالتی بودن و احساس خشم از علائم روانی و عاطفی هستن که موقع اضطراب درست می شن، میگه: وجود این علائم اگه در افراد موندگاری داشته باشن ممکنه دانش آموز علاقه اش رو نسبت به تحصیل از دست بده، دچار افت تحصیلی شه و حتی ترک تحصیل کنه.

ایشون با اشاره به اینکه کاهش اعتماد به نفس هم یکی از مشکلات اضطراب های تحصیلیه، اعلام می کنه: اصرار خونواده ها بر اینکه فرزندان شون نمره های بالا داشته باشن یکی از دلیلای اصلی ایجاد اضطراب در اونا هستش.

البته وجود کمال گرایی در بعضی از خونواده ها به طور مثال انتظار اینکه فرزندان شون تموم نمره هاشون بیست باشه یا شاگرد ممتاز کلاس شه هم می تونه از عللی باشه که منتهی به اضطرابای تحصیلی بشه.

این روانپزشک با اشاره به اینکه انتظارهایی که خونواده ها از دانش آموزان خود دارن اگه زیادتر از اندازه توان اونا باشه می تونه موجب به وجود اومدن اضطراب و استرس شه، میگه: در بعضی از موارد دانش آموزان از خود انتظارهایی دارن که زیادتر از اندازه توان شونه که این مسأله بسیار آسیب زا هستش.

وجود رقابتای ناسالم میان محصلان هم می تونه باعث اضطراب و استرس شه هم اینکه سخت گیریای والدین و نظام آموزشی هم از دلیلای دیگه ایجاد اضطراب هستن.

دکتر امین زاده با اشاره به اینکه بعضی از مدارس ممکنه انتظارهای بیشتر از اندازه ای از دانش آموزان داشته باشن یا ملاک ارزشی شون رو فقط به ملاک نمره محدود کرده باشن که این اقدام چیزی غلطه، اعلام می کنه: ارزش بندی دانش آموزان در مدارس نباید فقط براساس نمرات شون باشه و باید به مهارتاشون هم توجه کافی کرد.

چراکه بعضی از دانش آموزان ممکنه در مهارتای فرهنگی، ورزشی و هنری خاصی مهارتای لازم رو داشته باشن که باید به این مهارت ها هم در کنار امور تحصیلی توجه کافی شه. به گفته این متخصص روانپزشکی، فردی ممکنه معدل هیجده داشته باشه اما نسبت به فردی که دارای معدل بیسته دارای امتیازهای خاص ای مانند شرکت در امور ورزشی و فرهنگی باشه. در این زمان نباید واسه علم آموزی که معدل اون بیشتر از دیگر ایه ارزش بیشتری قائل شد و دانش آموز دیگه رو سرزنش کرد. ایشون با تأکید بر اینکه ملاکای مدارس باید براساس مهارتای دانش آموزان تنظیم شن، میگه: این مهارت ها هستن که واسه آینده و زندگی دانش آموزان به درد بخور هستن پس باید به اونا هم در کنار امور تحصیلی توجه کافی کرد.

راهکارهای کاهش استرس

دکتر امین زاده درخصوص راهکارهای کاهش استرس، خاطرنشان می کنه: پیشنهاد می شه خونواده ها و مدارس در حد هوش و توان ادما از اونا توقع داشته باشن. وارد نکردن دانش آموزان به رقابتای تحصیلی نادرست و سرزنش نکردن اونا از راهکارهاییه که میشه واسه کاهش استرس انجام داد. این روانپزشک با تأکید بر اینکه آموزش مهارتای جور واجور و انجام فعالیتای ورزشای جور واجور در مدارس می تونه باعث کاهش استرسای تحصیلی در کودکان و نوجوانان شه، میگه: دانش آموزان و دانشجویان باید در طول سال درس هاشون رو بخونن و نباید درس خوندن رو فقط به شبای امتحان اختصاص بدن.

ایشون میگه: فرهنگ سازیای لازم باید در مورد اینکه دانش آموزان دروس خود رو در طول سال بخونن انجام شه هم اینکه موقع امتحانات بیشتر تماشاگر بی خوابی های دانش آموزان و بیدار موندن اونا در طول شب هستیم اما تنظیم خواب افراد نقش مؤثری در کاهش استرس و حتی موفقیتای تحصیلی داره. این دانش آموزان باید در شبای امتحان هم طبق روال روزای گذشته و براساس یه برنامه ثابت بخوابن.

دکتر امین زاده با تأکید بر اینکه براساس تحقیقات تأثیری که خواب بر دقیق شدن و فوکوس کردن وموفقیت دانش آموزان داره بیشتر از بیدار موندن در شب و درس خواندنای شبونه س، اعلام می کنه: به صورت کلی اگه فرد در شبای امتحان، خواب خوبی داشته باشه درصد دقیق شدن و فوکوس کردن وموفقیتش بیشتر از فردیه که در طول شب شروع به درس خوندن کرده.

نقش تغذیه در موفقیت دانش آموزان

این روانپزشک، میگفت: تغذیه نقش مؤثری در موفقیت دانش آموزان داره. به والدین پیشنهاد می شه به تغذیه کودکان خود موقع امتحانات توجه بیشتری داشته باشن. مصرف موادی مانند مویز، عسل، خرما، کشمش، گردو و بادام می تونه در تقویت حافظه افراد مؤثر باشه. ایشون با اشاره به اینکه انجام ورزشای روزانه هم می تونه در تقویت حافظه و تمرکز دانش آموزان مؤثر باشه، میگه: خونواده ها اصلا نباید فرزندان شون رو مجبور به بیدار موندن در شبا کنن چراکه این مسأله بسیار زیان آوره و حتی باعث می شه دانش آموزان اطلاعات گذشته خود رو از یاد ببرن. دکتر امین زاده در آخر اعلام کرد: حافظه آدما از حافظه کوتاه مدت و دراز مدت تشکیل شده و در بیشتر موارد حافظه بلند مدته که در یادآوری مطالب به فرد کمک می کنه. اگه کودکان ۲۴ ساعت بعد از ارائه درس به وسیله معلم شون درس هاشون رو مطالعه و پس از اونم همون درس رو یه هفته بعد، بعد یه ماه و در آخر ۴ ماه بعد بخونن. این درس در حافظه دراز مدت اونا باقی می مونه.

.

منبع :

Categories:سلامتی
Published on :Posted on

Post your comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *