چه قدر اضافه وزن در بارداری طبیعیه؟

دلیل کاهش وزن هم تهوع شدید و کاهش اشتها به دلیل اون هستش. از اونجا که مادر انرژی زیادی مصرف می کنه و به دلیل تهوع غذانمی خوره، در نتیجه ممکنه وزن کم کنه اما از ۳ ماهه دوم به بعد اضافه شدن وزن به طور کامل محسوس و البته طبیعی هستش. دلیل اونم از بین رفتن حالتای تهوع و برگشت اشتهای مادره. در این ماه ها خیلی از خانوما برحسب عقاید اشتباهی مثل اینکه باید به اندازه ۲ نفر غذا بخورند، پرخوری می کنن، درصورتی که اصل فراموش نشدنی خوب خوردنه نه زیاد خوردن.

شاید شمام این موضوع رو شنیده باشین که میگن خانوم باردار باید طی ۹ ماه بارداری ۱۲کیلوگرم اضافه کنه. این موضوع رو به طور کامل از یاد ببرین چون هر خانمی برحسب وزن و ویژگیایی که داره ممکنه بیشتر یا کمتر از این حد وزن اضافه کنه. در واقع اضافه وزن طبیعی در دوران بارداری بین ۸ تا ۱۶ کیلوگرمه. پس خود رو بی دلیل با بهترین دوست تون که در ۹ ماه بارداری ۸ کیلوگرم اضافه کرده و شما در عرض ۶ ماه، ۱۲ کیلوگرم مقایسه نکنین.
اندازه وزنی که در دوران بارداری اضافه می شه در واقع به شرایط شما قبل از بارداری مربوطه. کم کردن غذا نسبت به چیزی که قبلا می خوردید واسه اینکه وزن تون زیاد زیاد نشه، کار صحیحی نیس و می تونه نه فقط به رشد کودک تون آسیب برسونه، بلکه دلیل تولد زودتر از موعد معمولی شه.

این موضوع رو هم در نظر بگیره که اضافه وزن جزیی از بارداریه. بزرگ شدن سینه ها، حبس شدن بیشتر درون بدن، افزایش اندازه خون، تجمع آب آمونیاکی، وزن جفت، وزن جنین و همه در اضافه وزن شما موثر هستن.
بهترین کاری که می تونین بکنین اصلاح کم کم عادات غذایی قبل از مبادرت به بارداریه ولی اینو حتما درنظر داشته باشین که اگه قصد بارداری دارین، گرفتن رژیم های سخت غذایی که بعضی وقتا خطرناک هم هست به شما پیشنهاد نمی شه. همه زنان باردار از ماه ۶ بارداری به بعد، یعنی در آخر سه ماهه دوم حدود ۶ کیلوگرم وزن اضافه می کنن. البته این رقم واسه همه برابر نیس. از این رقم حدود ۶/۲ وزن جنین و ۶/۴ اضافه وزن مادره. وزنی که مادر اضافه می کنه بعد از زایمون به شرطی که به فرزندش شیر دهد خیلی سریع از بین میره.

در ۳ ماهه سوم بارداری خانومای باردار معمولا هر ماه یه کیلوگرم وزن اضافه می کنن. دلیل اونم نیاز بدن به انرژی بیشتر واسه تولید شیر، وزن یابی جنین، ذخیره سازی آب و افزایش اندازه خونه. نکته مهمی که اینجا باید به اون اشاره کرد اینه که اضافه شدن وزن باید به صورت مرتب در دوران بارداری صورت بگیره و به خاطر همین دکتر متخصص زنان خانوم باردار رو در هر بار چکاپ وزن می کنه، کاهش یا اضافه شدن یهویی وزن در بارداری طبیعی نیس و باید دلیل اونو مشخص کرد اما در هیچ شرایطی مادر نباید سرخود به گرفتن رژیم اقدام کنه.

**خوب بخورین اما نه به اندازه دو نفربه خانومای باردار پیشنهاد می شه در دوران بارداری غذاهای کم کالری مثل ماهی، گوشت قرمز، غلات کامل، سبزیجات سبز رنگ، لبنیات کم چرب، میوه و… مصرف کنن. تنوع غذایی خیلی با اهمیته. زنان باردار از ترس چاقی نباید اصلا چربی رو به طور کامل از برنامه غذایی خود حذف کنن. درواقع چربیا واسه تشکیل سیستم عصبی جنین لازمه. بهترین کار اینه که خانوم باردار چربیای اشباع مثل کره، خامه و روغنای کتون و آفتا ب گردان رو کنار گذاشته و به جای اون روغن زیتون و کلزا و ماهیای چرب دارای روغن امگا ۳ مصرف کنه.

هر وعده غذایی خانوم باردار باید شامل پروتئین، چربی و قند باشه و در هر شرایطی نباید مصرف مواد معدنی و ویتامینا رو از یاد برد. البته یادتون نره که مصرف مکملا باید زیرنظر دکتر باشه چون وگرنه خطرناک هستش. پیشنهاد می شه واسه جلوگیری از کاهش قندخون خانومای باردار در طول روز ۳ وعده غذایی و دو میان وعده مصرف کنن. در مورد نوشیدنیا هم بهتره نوشیدنیای قنددار و آب میوه های آماده رو کنار گذاشته و به جای اون، آب یا آب میوه طبیعی مصرف کنن.

**بی حساب خوردن دشمن درجه یه خیلی از خانومای باردار در طول بارداری به خوردن زیادتر از اندازه غذا عادت می کنن. دلیل این زیاده خوریا در واقع نه فقط رفع نیازای بدن نیس، بلکه واسه آروم کردن روان خوده. بهترین پیشنهاد اینه که دفترچه ای جفت و جور کنین و هر روز موادغذایی مصرفی روزانه خود رو درون اون یادداشت کنین تا عادات خوب و بدغذایی خود رو کم کم بشناسین.

تلاش کنین در کنار مصرف موادغذایی کم کالری و مغذی ورزش رو هم کنار نذارین . انجام ورزش در دوران بارداری جز واسه عده کمی از خانوما ممنوع نیس. پیاده روی، یوگا، ژیمناستیک سبک، ژیمناستیک درون آب و شنا می تونه به افزایش درست و به اندازه وزن شما کمک کنه.
اینو هم به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین اگه گرایش شدید به شیرینی دارین، تلاش کنین میل خود رو با خوردن قندهای طبیعی برطرف کنین و به قندهای مصنوعی موجود در نوشابه های لایت روی نیارین هنوز تاثیر این مواد بر سلامت آدم و البته جنین به اثبات نرسیده.

**چند پیشنهاد کاربردی

۱) وعده غذایی خود رو با مصرف میوه شروع کنین تا کمی اشتهای شما کم بشه.

۲) تلاش کنین از مواد غذایی کامل و غنی که سیرکننده هستن مثل سیب زمینی و برنج و نون کمک بگیرین.

۳) هیچوقت یه وعده غذایی رو در روز حذف نکنین.

۴) مواد غذایی آماده که شامل نمک و قند بالا هستن رو کنار بذارین.

۵) به جای بستنی و شیرینی بیشتر میوه بخورین.
منبع : salamatiran.com

Categories:سلامتی
Published on :Posted on

Post your comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *