یکی از معضلات جامعه امروز چاقی و اضافه وزن است. اضافه وزن در هر رده سنی مشکلاتی رو بوجود میاره که بعضی در بین همه مشترک و بعضی بیشتر گروه خاصی رو درگیر می کنه. در این مطلب تلاش شده به گوشه ای از مشکلات، عوامل و راهکارهای مقابله با اضافه وزن در نوجوانان اشاره شه.


مشکلات اضافه وزن در نوجوانان

بلوغ زودرس

سعید حسینی، عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران میگه: اضافه وزن نوجوانان موجب بلوغ زودرس در اونا می شه و رشد قدی رو محدود می کنه. واسه داشتن وضعیت مناسب هورمونی یکی از عوامل مهم وزن مناسبه چون وزن اضافی بلوغ زودرس رو به دنبال داره و رشد قدی رو محدود می کنه. واسه رسیدن به قد مطلوب باید وزن کودکان رو در محدوده طبیعی نگهداشت. از طرفی ترشح هورمون رشد که اثر مهمی در رشد مطلوب داره، به طور کاملً تحت اثر تغذیه فرده.

ضعف استخوانی

مطالعه روی ۱۴۳ نوجوون ۱۴ تا ۱۸ ساله و گرفتار هم اینکه وزن در آمریکا نشون داده، نوجوانانی که دارای فاکتورهای خطرزا مثل سطح پایین کلسترول خوب هستن، توده استخوانی کمتری نسبت به همسالان سالم خود دارن؛ کاهش توده استخوانی شاخصی از ضعف استخون ها هستش.

طبق این مطالعه چربی کل بدن موجب تحلیل استخوانی نمی شه اما اون چه روی استخون ها تاثیر منفی داره چربی ایه که دور شکم تجمع می کنه و عامل اصلی بروز دیابت و بیماریای قلبی است.

مشکلات خواب

طبق گفته محققان استرالیایی، نوجوانان چاق نسبت به هم سن و سالان خود که وزن کم تری دارن دیرتر به تختخواب رفته و کم تر از اونا هم می خوابن. به گزارش ساینس دیلی، محققان، مطالعه ای رو روی الگوی خواب نوجوانان استرالیایی ۹ تا ۱۸ سال در روزای جور واجور هفته انجام دادن و به این نتیجه رسیدن که کم خوابی این افراد در روزای یکشنبه که مدارس پس از یه روز تعطیلی باز می شن مشهودتره.

تحقیقات دیگه هم نشون دهنده اون هستش که به صورت میانگین دختران به خاطر زودتر خوابیدن، ساعات بیشتری نسبت به پسران می خوابن. در واقع با بالا رفتن سن در نوجوانان، اندازه ساعات خواب در اونا کم میشه و نوجوانان با وزن کم تر نسبت به نوجوانانی با وزن طبیعی، به مراتب زودتر به تختخواب می رن.

دیگر مشکلات

نوجوانانی که دچار اضافه وزن هستن بقیه فاکتورهای خطرزا مثل افزایش سطح چربی در خون، افزایش فشار خون و هم افزایش اندازه دور کمر هم مشاهده می شه.

عوامل اضافه وزن در نوجوانان

اینترنت 

تحقیقات در آمریکا نشون می بدن اینترنت، خواب، مصرف الکل و قهوه عوامل مؤثر در بروز اضافه وزن در دختران نوجوون می باشن! این تحقیقات بین جامعه ای ۵۰۰۰ نفری از دختران نوجوون در رده سنی ۱۴ تا ۲۱ سال و درباره عادات و رفتارای هفتگی اونا درزمان یه سال گذشته انجام شد.

در این تحقیقات مشخص شد دخترائی که بیش ار بقیه رفتارای تن آسایانه و راحت طلبانه داشته و بیشتر وقتا فراغت خود رو در اینترنت سپری می کنن، معمولاً خواب کمتری داشته و بیشتر از بقیه از قهوه استفاده می کنن.

البته در حالی که هیچ رابطه علمی بین مصرف قهوه و به کار گیری اینترنت مشاهده نشد اما محققین به این نتیجه رسیدن دخترائی که تمایل بیشتری به مصرف قهوه دارن کمتر می خوابند و بیشتر از بقیه از مشروبات الکلی استفاده می کنن.

استرس

استرس در نوجوانان عامل مستقیم بروز چاقیه. به گزارش آسوشیتدپرس، محققان دانشگاه ایالتی یووا خاطرنشان کردن که افزایش اندازه استرس و تنش در نوجوانان با افزایش اندازه دچار شدن هم اینکه وزن و چاقی رابطه مستقیم داره.

دکتر بریندا لوهمن و دستیاران ایشون اطلاعات به دست اومده از یه تحقیق شش ساله رو مورد موشکافی قرار دارن و اندازه قد و وزن نوجوانان شرکت کننده در این تحقیق رو اندازه گیری کردن تا شاخص توده بدنی اونا رو محاسبه کنن. هم اینکه وضعیت نامطمئن تغذیه این نوجوانان و فاکتورهای استرس زای فردی، مادری و خانوادگی اونا هم طی مصاحبه هایی از اونا مشخص شد. این تحقیق روی ۱۰۱۱ نوجوون ۱۰ تا ۱۵ سال و مادران اونا از خونواده های کم درآمد که ساکن بوستون، شیکاگو، سان آنتونیو و تگزاس بودن انجام شد و معلوم شد ۴۷ درصد از این نوجوانان دچار اضافه وزن و چاقی هستن اما درصد بروز چاقی در نوجوانانی که تحت تاثیر چهار عامل استرس زا یا بیشتر هستن ۵۶/۲ درصد افزایش پیدا می کنه.

رموز کاهش وزن در نوجوانان

به دلیل افزایش رو به رشد چاقی و اضافه وزن در کودکان و نوجوانان لازمه راه هایی واسه اتخاذ عادات غذایی سالم در اونا پیدا کنیم. نوجوانان چاق باید علاوه بر تحمل وزن اضافه، دست انداخته شدن، جدایی از جمع، الفاظ بیریخت و عذاب روحی رو هم تحمل کنن. کیفیت زندگی کودکان دارای اضافه وزن مانند کودکان گرفتار به بیماریای طولانی مانند سرطانه. اونا در برابر افسردگی، تصور جسمی نادرست و جدایی از اجتماع قرار دارن؛ هم اینکه به اونا به چشم افراد تنبل و بدون جذابیت نگاه می شه.

نقش والدین

نوجوانان به تنهایی نمی تونن از پس اضافه وزن خود برآیند. اونا به پشتیبانی والدین خود واسه ایجاد یه محیط سالم در خونه نیاز دارن و لازمه از عادات درست اونا الگو بگیرن. اگه والدین هم اضافه وزن داشته باشن و در کاهش اون موفق باشه احتمال بیشتری هست که اونا هم در کاهش وزن موفق شن. نباید سر سفره به فرزندان تون بگید " چقدر غذا می خوری! " به جاش اجازه بدین فرزندان تون بدونن که شما به خاطر اونا و واسه کمک به اونا اون جا هستین. وگرنه پیشنهاد هاتون به صورت عکس عمل کرده و کودکان هیچ انگیزه ای واسه گرفتن تصمیمات مهم درباره خودشون رو ندارن.

کارشناسان پیشنهاد می کنن که با بچتون درباره امتیازات و مشکلات اضافه وزن صحبت کنین و از مثالایی استفاده کنین که اونا بتونن رابطه شون رو با موضوع پیدا کنن. مثلا درباره اثر اضافه وزن بر کلاس ورزشی اش با اون صحبت کنین نه تندرستی اش؛ چون زمان حال واسه اونا مهم تره.

از بچتون بخواین در تنظیم لیست خرید به شما کمک کنه و مواد غذایی رو که باید از سبد خونواده حذف یا به اون اضافه شه رو تعین کنه.

یکی دیگه از کارایی که می تونین واسه اونا انجام بدین اینه که به اونا کمک کنین تا احساس خوبی نسبت به خودشون پیدا کنن و یکی از بهترین راه ها شکوفا کردن استعدادهای آنانه. اینجوری اعتماد به نفس شون بالاتر رفته و بهتر می تونن درباره وزن شون تصمیم بگیرن.

نقش ورزش

اگه می خواین فرزندان تون ورزش کنن باید خودتون هم قدم در این راه بذارین. هم اینکه باید زمان تماشای تلویزیون و کار با کامپیوتر رو محدود کنین. تحقیقات نشون داده ان که کودکانی که زمان زیادی رو جلوی تلویزیون یا کامپیوتر می شینن، کم جنب و جوش ان و بدتر از اون این که بدون اون که متوجه باشن شروع به خوردن می کنن.

نقش تغذیه

* مصرف سبزی و میوه بیشتر

* مصرف بیشتر غلات سبوس دار

* مصرف لبینات کم چرب و گوشتای کم چرب

* کاهش مصرف نوشابه

* ورزش منظم

* وزن کردن فقط یه بار در هفته

نکاتی که باید درباره برخورد با نوجوانان دچار اضافه وزن، رعایت شن:

۱- از منفی بودن دوری کنین.

۲- سرزنش کردن نوجوانان، اونا رو نسبت به رعایت رژیم دلسردتر می کنه. گفتگو مثبت بهترین راه رو به رو شدن با مسئله چاقیه.

۳- از صحبت کردن با بقیه درباره شکست یه نوجوون در کاهش وزن دوری کنین.

۴- به نوجوانان غذاهای وسوسه کننده تعارف نکنین.

۵- به نوجوانان به عنوان محبت غذا ندین. 

فرآوری: مریم مرادیان نیری – کارشناس تغذیه


منابع:

فارس

ایسنا

پزشکان بدون مرز

سایت راه تندرستی

*

منبع : tebyan.net

Categories:سلامتی
Published on :Posted on

Post your comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *