اطلاعات تکمیلی در مورد کافئین

<>

تاثیر کافئین بر ورزشکاران
کافئین یکی از مهم ترین و پر استفاده ترین مواد محرک در سرتاسر دنیاس. کافئین یه محرک سیستم عصبی مرکزیه که در حالت عادی در بیشتر از ۶۰ گونه از گیاهان هست و در بعضی غذاها، نوشیدنیا و داروها هم هست. 

بیشتر کافئین مورد استفاده مردم، در قهوه، چای مشکی، شکلات، نوشابه های انرژی زا و سودا، است. کافئین بیشترً به عنوان یه مواد مغذی انرژی زا که باعث ارتقای سطح کارکرد روزانه می شه حساب شده و جزو اصلی نوشابه های انرژی زاس، اما کافئین به خودی خود هیچ ارزش غذایی نداره. در این مقاله به اطلاعات تکمیلی در مورد کافئین می پردازیم.

 

کافئین چیجوری بر بدن اثر میذاره؟

بعد از مصرف کافئین، حدود یه الی دو ساعت، از راه معده جذب می شه و غلظت اون در جریان خون به بالاترین درجه می رسه.  مقدار کافئینی که در جریان خون باقی می مونه به کبد منتقل شده و به سه ماده تبدیل می شه، پاراگزانتین که دلیل تجزیه چربی می شه و اندازه گلیسرول خون رو بالا می بره، تئوبرومین که دلیل افزایش ادرار در فرد می شه، و تئوفیلین که دلیل باز شدن مسیرهای راه هوایی می شه و در افراد آسمی کمک کننده س. کافئین در بدن یه آدم بزرگسال سالم حدود ۵ تا ۶ ساعت باقی می مونه. همه مواد حاصل از کافئین در آخر از ادرار دفع می شن.

 

کافئین چیجوری بر فعالیت استقامتی اثر میذاره؟

موقع فعالیت، بدن از گلیکوژن- قند ذخیره در بدن- واسه تولید انرژی استفاده می کنه. اما وقتی که این منبع انرژی در آخر یه فعالیت طولانی خالی می شه، شما احساس خستگی و تنبلی می کنین. کافئین سرعت خالی شدن بدن از گلیکوژن رو از جا در آورد می کنه. این عمل با تشویق بدن به به کار گیری چربی ذخیره در بدن به عنوان منبع سوخت صورت میگیره که باعث می شه تحمل فعالیت، به مدت زمان بیشتری ادامه یابد.

 

کافئین چیجوری بر فعالیتای شناختی اثر میذاره؟

به دلیل وارد شدن کافئین به همه بافتای بدن، سیستم عصبی و مغز هم تحت اثر مصرف کافئین قرار می گیرن. کافئین به عنوان یه محرک عمل کرده و شما رو بیدار می کنه به این معنی بعد از مصرف کافئین هوشیارتر میشین و سریع عکس العمل نشون میده. کافئین با بلوک آدنوزین در مغز آدم، دلیل کنترل القای خواب، و هوشیاری بیشتر می شه.

 

کافئین باعث چاقی و اضافه وزن می شه؟

یه فنجون قهوه تلخ شامل ۲ کیلوکالری انرژی و بدون چربیه. پس قهوه نمی تونه انرژی لازم واسه اضافه وزن رو وارد بدن کنه. خیلی از افراد شیر، شکر،خامه و مواد طعم دهنده رو به قهوه اضافه می کنن که باعث بالارفتن کالری ورودی به بدن می شه. بطور مثال یه قاشق خامه حدود ۵۰ کیلوکالری و شیر حدود ۵ کیلوکالری به قهوه اضافه می کنه. قهوه های شیرین حدود ۱۰۰ کیلوکالری انرژی به بدن وارد می کنن. پس اگه قصد کاهش یا ثبات وزن دارین بهتره قهوه رو بدون افزودنی استفاده کنین.

 

کافئین اثرات جانبی دیگری داره؟

خیلی از تحقیقاتی که در مورد کافئین انجام شدن، مصرف ۲ الی ۳ فنجون قهوه در روز رو پیشنهاد کردن. قهوه رو باید متعادل مصرف کرد. آدمایی که دست کم ۴ فنجون قهوه تلخ در روز مصرف می کنن، عوارضی مثل اضطراب، عصبانیت، کاهش اشتها، دهن خشک، درد معده، اسهال، تپش قلب و … رو تجربه می کنن. یکی از اثرات غیر قابل رد کافئین، اثر اون روی خوابه. تحقیقات نشون دادن کافئین روی خواب افراد سالم اثر منفی نمی ذاره اما اگه مشکل خواب دارین از مصرف کافئین دوری کنین.

 

علایم قطع یهویی مصرف کافئین چیه؟

اگه یهویی متوقف شد، کافئین هم اینکه ممکنه منتهی به علایم ترک میده. نمونه هایی از این علایم عبارتند از:
تحریک پذیری
سردرد
از دست دادن تمرکز
خواب آلودگی همزمان با بی خوابی در فرد
دل درداین علایم ممکنه در عرض ۱۲ تا ۲۴ ساعت پس از قطع مصرف کافئین بروز کنن و واسه ۵ تا ۷ روز ادامه پیدا کنن. مسکنایی مانند آسپیرین می تونه به کاهش این علایم کمک کنن.

 

چه وقتی باید مصرف کافئین قطع شه؟

مصرف کافئین باید به وسیله زنان باردار قطع شه. مصرف زیادتر از اندازه کافئین در دوران بارداری دلیل وزن کم هنگام تولد، زایمون زودرس و سقط جنین می شه. سازمان غذا و داروی آمریکا پیشنهاد می کنه که زنان باردار باید از مصرف داروها و غذاهای شامل کافئین دوری کنن.

علاوه بر این، مصرف کافئین باید در شرایط زیر هم قطع شه:
مشکلات خواب
فشار خون بالا
مریضی کبد یا کلیه
اضطراب یا افسردگی
مریضی ریفلاکس معده به مری

سلامت دات لایف راهنمای زندگی سالم

.

منبع : سلامت دات لایف

Categories:سلامتی
Published on :Posted on

Post your comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *