۱) گوشت قرمز یا سوسیس؟

▪ گوشت قرمز: یه تیکه گوشت به طور کامل پخته شده، نسبت به سوسیس، هم کالری کمتری داره و هم نمک کمتری. هم اینکه، بهتره گوشتی که مصرف می کنین، بدون چربی و رگ و پی باشه.

۲) چای یا قهوه؟

▪ چای: چای سبز یا مشکی گزینه های بهتری نسبت به قهوه هستن. این نوشیدنی پر از آنتی اکسیدان هاییه که واسه سلامت قلب و عروق خونی مفیدن و می تونن در پیشگیری از سرطان هم کمک کننده باشن.

۳) سیر تازه یا پودر سیر؟

▪ سیر تازه: هرچند که تحقیقات در این مورد هنوز کامل نشده اما تحقیقات زیادی نشون دادن که سیر تازه در کاهش کلسترول خیلی هم موثر نیس ولی در مورد فایده های درمانی دیگه اون هنوز جای تحقیق بیشتری هست. از طرفی، ترکیباتی در سیر هست که خیلی راحت خراب می شه و اگه سیر به صورت پودر دربیاد امکان آلوده شدن اون بیشتره. هم اینکه اگه بخواین سیر رو به صورت پودر استفاده کنین، باید از مقدار بیشتری نسبت به سیر تازه استفاده کنین تا همون فایده رو داشته باشه، پس سیر تازه انتخاب سالم تریه.

۴) میوه تازه یا خشک؟

▪ میوه تازه: حجم زیاد آب موجود در میوه تازه که تقریبا ۸۰ درصد اونو تشکیل میده، کمک می کنه تا کالری کمتری به بدن برسه. اما اگه قصد نگهداری دراز مدت دارین و می خواین همیشه میوه در دسترس تون باشه اونو به صورت خشک شده استفاده کنین.


۵) کلم بروکلی یا گل کلم؟

▪ کلم بروکلی: جذب فیبر کلم بروکلی ۲ برابر جذب فیبر گل کلمه.

۶) آبمیوه یا خود میوه؟

▪ میوه: آبمیوه نه فقط قند بیشتری رو وارد بدن می کنه بلکه دلیل محروم شدن بدن از یه ماده مغذی مهم در میوه یعنی فیبر می شه.

۷) قند طبیعی یا شکر سفید؟

▪ هیچ کدوم: هر دو، قند ساده دارن و نمیشه از نظر ارزش غذایی هیچ مزیتی رو نسبت به دیگری قایل شد.

۸) آب گازدار یا سودا؟

▪ آب گازدار: از اونجا که واسه تولید سودا از بی کربنات سدیم استفاده می شه، میشه ادعا کرد که این نوشابه ها پر از نمک هستن. در واقع در این رقابت، آب گازدار با ۳ میلی گرم سدیم در مقابل سودا با ۷۰ میلی گرم سدیم برنده بی چون و به چه دلیل هستش.

۹) گوشت راسته یا گوشت دنده؟

▪ گوشت راسته: ۳۰۰ گرم از گوشت راسته گوسفند ۳۲۵ کیلوکالری و ۱۳ گرم چربی داره، در حالی که همین مقدار گوشت قسمت دنده ۴۲۳ کیلوکالری و ۲۳ گرم چربی داره.

۱۰) سس آماده یا خونگی؟

▪ سس خونگی: اجناس خونگی عموما سالم تر از مواد غذایی کارخانه ای هستن. وقتی خودتون سس درست می کنین، می تونین از چربیای اشباع نشده ای مثل روغن زیتون به جای روغنای ناسالم استفاده کنین. ضمن اینکه سسای حاضری، مقدار زیادی نمک و افزودنیای دیگه دارن.

۱۱) گوجه فرنگی تازه یا سس؟

▪ هر دو: گوجه فرنگی، آنتی اکسیدانی به نام لیکوپن داره که در پیشگیری از سرطان پروستات و چند نوع سرطان دیگه بسیار موثره. این ماده فقط در جریان پخت گوجه فرنگی از دیواره سلولی اون رها می شه و بدن می تونه اونو جذب کنه. هم اینکه این آنتی اکسیدان، قابل حل در چربیه و مصرف سس گوجه ای که با کمی روغن زیتون جفت و جور شده باشه به جذب بیشتر این ترکیب کمک زیادی می کنه.

۱۲) سیب یا پرتقال؟

▪ سیب: می گن سیب میوه بهشته. یافته های تحقیقی که در دانشگاه ناتینگهام انجام شده، نشون داده مریضایی که در هفته دست کم ۵ عدد سیب می خورن کارکرد ریه هاشون بهتر شده، خس خس سینه اونا کم شده و نشونه های آسم در این افراد بسیار کمتر شده. شما می تونین سیب رو خام بخورین یا کیک سیب بپزید، حتی می تونین سیب رو ریز کنین و در سالاد بریزین یا اینکه به صورت کمپوت مصرفش کنین.

۱۳) ناهار سنگین یا سبک؟

▪ ناهار سبک: خوردن چند وعده غذای سبک در طول روز بهتر از یه وعده غذای سنگین و مفصله. پخش کردن کالری دریافتی در طول روز، قند خون و سطح انسولین رو ثابت نگه می داره، استرس و خستگی رو از بدن دور می کنه و از مریضی پس از ناهار جلوگیری می کنه. همه این اتفاقات خوب به این خاطره که ناهار سنگین نخورده اید.

منبع: روزنامه سلامت



Categories:سلامتی
Published on :Posted on

Post your comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *