: اطلاعات تغذیه ای نوعای جورواجور سسای موجود در بازار

: مخصوصا اون که اونو همراه یه ساندویچ سوسیس خاص که شامل قارچ و پنیر است، میل کنیم یا اون که به یه پرس سیب زمینی برشته شده اضافه کنیم؛ البته قصد ما تحریک اشتهای شما نیس؛ هدف اصلی منع این سس و هم خونواده هاش از برنامه غذایی یا دست کم به کار گیری شکلای جور واجور رژیمی یا کم چرب اون هستش.

 

تا قبل از این که سسای رژیمی یا کم چرب روونه بازار شه، بیشتر آدمایی که پرهیزغذایی داشتن به پیشنهاد کارشناسان، سس مایونز رو با ماست مخلوط و به اندازه دلخواه مصرف می کردن. حال این سس شامل ماست کم چرب بود یا پرچرب یا چند درصد سس سفید به اون اضافه می شد، بمونه تا این که شکلای جور واجور سس سالاد و مایونز رژیمی به بازار اومد. سس کم چرب، سس کم کالری و سس بدون چربی از شکلای جور واجور اون هستش.

 

انواعی از سسای رژیمی شامل کالری و چربیه!

 

اما شاید این سوال پیش بیاد که این سسا چه فرقی با هم داره؟ این سسا هر کدوم یکی استاندارد مخصوص به خود داره. در سس کم چرب اندازه چربی بیشترین حد دو گرم در هر ۱۰۰ گرم، سسای بدون چربی شامل ۰.۱۵ گرم در ۱۰۰ گرم و سسای کم کالری در کل شامل ۴۰ کالریه.

 

در واقع این سسا فرآورده هایی نیمه جامد و سیاله که به جای روغن، ۳۰ تا ۴۰ درصد آب و واسه قوام و یکنواختی بافت اون از مواد مشابه چربی که براساس کربوهیدرات و پروتئینه مثل نشاسته اصلاح شده، سلولز، صمغ خوراکی، ژلاتین، پکتین و سویا استفاده می شه.

 

اما نکته انحرافی اون که هر چند این سسا چربی کمی داره، ولی به دلیل دارا بودن مواد نشاسته ای شامل کالری بوده و درهر گرم اون چهار کالری انرژی نهفتهه؛ پس هر سس سفیدی که روی اون لفظ رژیمی یا کم چرب نوشته شده، حتی کم کالری نیس و ممکنه در هر ۱۰۰ گرم اون ۲۰۰ تا ۳۰۰ کالری انرژی باشه.

 

از طرف دیگه هر سس کم کالری کم چرب نیس؛ چون که در بعضی از شکلای جور واجور اون از تخم مرغ استفاده می شه که شامل چربی و کلسترول بوده و واسه مبتلایان به چربی خون بالا و بیماران قلبی ـ عروقی محدودیت مصرف داره.

 

این رو هم بدونین سسایی که الان در بازار با لفظ کم چرب به فروش می رسه برخلاف سسای رژیمی استاندارد درهر ۱۰۰ گرم شامل ۳۸ ـ ۱۰ گرم چربیه؛ پس در زمان خرید سسای رژیمی به اندازه چربی و کالری مندرج در جدول تغذیه ای اون توجه کرده و شکلای جور واجور کم چرب و کم کالری اونو انتخاب کنین.

 

مایونز، پرکالری ترین سس

 

ولی سوالی که بیشتر خونواده ها می پرسن اون که در میان شکلای جور واجور سسای سفید معمولی کدوم یکی کم کالری ترن؟

 

سس مایونز: سسی که این روزا با نام مایونز به فروش می رسه شامل ترکیباتی چون روغن، تخم مرغ، سرکه، شکر و بقیه افزودنیای مجاز بوده و پرکالری ترین سس حساب می شه.

 

هر قاشق غذاخوری اون شامل ۱۱۰ کالری و در هر ۱۰۰ گرم اون حدود ۷۲۰ کالری انرژی نهفتهه به دلیل اون که اندازه چربی و تخم مرغ اون بالاست واسه افراد چاق، مبتلایان به نقرس و کلسترول بالا محدودیت مصرف داره.

 

سس سبزیجات: این سس علاوه برترکیبات اولیه سس سفید شامل سبزیجات معطر، پیاز، خیارشور و پودرسیره و در هر ۱۰۰ گرم اون ۵۵۶ ـ ۳۸۰ کالری انرژی نهفتهه. این سس در مقایسه با مایونز کالری کمتری داره و واسه افراد گرفتار به ناراحتیای گوارشی سس مناسبی نیس.

 

سس سالاد: نوع دیگه ایه که طعم متفاوت و بسیار لذیذتری داره. در هر ۱۰۰ گرم اون ۴۵۰ ـ ۳۶۰ کالری انرژی هست. نمک اون در مقایسه با بقیه سسا بیشتر و واسه مبتلایان به فشار خون بالا، مشکل کلیوی و افراد دارای سنگ کلیه محدودیت مصرف داره. باحال اون که تازگیا سسایی با نام سس ماست هم تولید شده که با ۲۶ گرم چربی در هر ۱۰۰ گرم شامل ۳۵۲ کالری انرژیه.

 

سس خردل: این سس رو میشه در گروه سسای سفید طبقه بندی کرد؛ چراکه ترکیبات این سس مشابه مایونزه فرقش اینه که پودر خردل به اون اضافه شده. این سس مثل مایونز پرچربه و کالری اون نزدیک به کالری مایونز بوده و می تونه هنگام مصرف موجب سوزش و تحریک چشم و بینی شه. اگه اندازه خردل این سس بالاتر از بقیه ترکیبات اون باشه به دلیل دارا بودن ترکیبات گوگردی ضدعفونی کننده دستگاه گوارش بوده و با تحریک و تسریع ترشح بزاق و شیره معدی به هضم غذا کمک کرده و به دلیل سدیم بالا باعث تشنگی می شه.

 

این رو هم بدونین با اینکه نمک و سرکه موجود در شکلای جور واجور سسا تا حدودی از رشد میکروبا کم می کنه، اما به دلیل اون که مصرف زیاد اون طعم سس رو تغییر میده در صنعت از مواد نگهدارنده ضدکپک، ضدمخمر و ضدباکتری در شکلای جور واجور اون استفاده می شه؛ نکته مهم تر اون که سسای سفید حتما باید در یخچال نگهداری شه.

 

سسای قرمز از شکلای جور واجور سفید کم کالری تره

 

اما این که میگن سس گوجه فرنگی یا کچاپ کم چرب و کم کالریه صحت داره؟ بله، البته این سس هم شکلای جور واجور مختلفی داره.

 

سس گوجه فرنگی: این سس ترکیبی از رب گوجه فرنگی، شکر، نمک، سرکه و مقادیری ادویه جات و افزودنیا بوده و تقریبا بدون چربیه. در هر ۱۰۰ گرم اون ۱۰۵ کالری انرژی نهفتهه و یه قاشق اون ۱۸ کالری داره. اندازه شکر این سس بالا و واسه بیماران دیابتی محدودیت مصرف داره.

 

کچاپ تند یا فلفلی: از شکلای جور واجور کم کالری سس قرمز بوده و در هر ۱۰۰ گرم اون حدود ۸۰ کالری انرژی نهفتهه، اما باید بدونین مصرف زیاده از حد اون شدید شدن کننده ناراحتیای تنفسی بوده و باعث ریفلاکس، زخم معده و دوازده س شده و در افراد مستعد موجب ورم معده می شه. سس پیتزا و سیب زمینی هم که تازگیا وارد بازار شده با اضافه کردن ادویه جات جور واجور و خاص به سس قرمزیا سفید جفت و جور شده و کالری بالایی داشته و می تونه محرک ناراحتیای فوق باشه.

 

سس باربیکیوی دودی: در واقع همون کچاپه فرقش اینه که واسه تغییر طعم و بوی اون از عصاره دود استفاده شده و اینو هم به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین کالری بیشتری هم داره. در واقع در هر ۱۰۰ گرم اون ۱۳۰ کالری انرژی نهفتهه. از طرفی به دلیل اون که اجناس دودی خوش عطر و تحریک کننده شیره معدیه موجب افزایش اشتها و دریافت بیشتر کالری می شه.

 

تحقیقات گذشته نشون داده مصرف اجناس دودی خطر دچار شدن به انواعی از مریضیا رو زیاد می کنه؛ پس مصرف زیادتر از اندازه اون واسه خانومای باردار و آدمایی که سیستم ایمنی ضعیفی دارن و مبتلایان به ناراحتیای گوارشی محدودیت داره.

 

منبع :

Categories:سلامتی
Published on :Posted on

Post your comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *